Duygusal Miras ve Tehlikeli Sırları

oburefe

Member
Ev
Kültür
Travma: Duygusal Miras ve Tehlikeli Sırları

Benjamin çocukken klostrofobikti – 40 yaşındayken büyükbabasının Holokost’ta diri diri gömüldüğünü öğrendi. Travma geçirme üzerine aydınlatıcı bir kitap.


Philip Aubreville

Ailede yaşanan travma, artık bildiğimiz gibi, yavruda psikolojik ve fiziksel belirtilere yol açabiliyor.  Bazen araştırmak işe yarar.


Ailede yaşanan travma, artık bildiğimiz gibi, yavruda psikolojik ve fiziksel belirtilere yol açabiliyor. Bazen araştırmak işe yarar.imago


Jon’un kız kardeşi, yürümeye başlayan çocukken öldü – şimdi kendi küçük kızı için korkuyor. Lara’nın büyükannesi, üvey kardeşinin onu taciz ettiğini iddia ediyor – ama aslında hiçbir kanıt yok. Ve Benjamin çocukken klostrofobi geliştirdi – 40’lı yaşlarının başında büyükbabasının Holokost’ta diri diri gömüldüğünü öğrenene kadar.

Psikoterapist Galit Atlas, “Duygusal Miras” adlı kitabında, travmatik deneyimlerin kişinin kendi çocukları üzerindeki etkilerini ele alıyor ve kendi hastalarının vaka öykülerini okuyucularına canlı bir şekilde açıklamak için kullanıyor.

Atlas, çalışmasıyla son zamanlarda daha çok gündeme gelen bir konuyu ele alıyor. Gelişmekte olan epigenetik araştırma alanı, travmatik deneyimler gibi dış faktörlerin gen aktivitesini ne ölçüde etkileyebileceği sorusuna adanmıştır – ve bu nedenle belirli riskler, dar alanda doğrudan kalıtım meselesi olmaksızın nesiller boyunca aktarılabilir. algı.

Daha yeni Berliner Zeitung, Charité tarafından yapılan ve çocuklukta istismarın kişinin kendi çocuğunu hâlâ etkileyebileceğini belirten uzun vadeli bir araştırmasını okudu: Etkilenen annelerin oğulları ve kızları, astım veya depresyon gibi hastalıklara yakalanma riskini artırıyor.

Tercih edilen yöntem olarak psikanaliz


İncil’in yazarları, ebeveynlerin deneyimlerinin çocukları için somut sonuçlar doğurabileceğini zaten biliyorlardı: “Babalar ekşi üzüm yedi ve oğulların dişleri köreldi”, hakkında en son okunan bir pasajda Fransız mini- Kara Kelebekler serisi.

Galit Atlas da İncil’den alıntıyı ele alıyor, ancak “kör dişlerin” geçmesinin üstesinden gelme arzusunun altını çizen bir ek ile. Bu, yolculuğun nereye gittiğini açıkça ortaya koyuyor: Atlas, travmanın nesiller arası aktarımına ilişkin büyüleyici fenomenin bir tanımından daha fazlasını sunuyor. İlişkili zihinsel acıyı hafifletmek için yaklaşımlar gösterir.

Bu nedenle, açıklanan on bir bölümün uzlaştırıcı bir sonu genellikle öngörülebilir. Ancak bu, kitabın güçlü izlenimini azaltmıyor: Atlas ve okuyucuları, hastalarının ve atalarının biyografilerinin sığlıklarına ustaca girerek, bu süreçte ürkütücü aile sırlarını ortaya çıkarıyor.

Maya Lasker-Wallfisch: Holokost, Berlin ve Hayaletlere Dönüş

Maya Lasker-Wallfisch: Holokost, Berlin ve Hayaletlere Dönüş
  • hisseler
İsrail’den gelen ve New York’taki muayenehanesinde benzer kökenlere sahip çok sayıda hastayla ilgilenen Atlas, başlangıçta özellikle Holokost’un travmatik deneyimlerine odaklanıyor. 1970’lerde yapılan araştırmalar, hayatta kalanların çocuklarının ve hatta torunlarının hala bu deneyimlerden muzdarip olabileceğini gösterdi. Atlas, ilgili bağlantıları açıkça gösterir, ancak aynı zamanda hastalık veya kayıp gibi ayrı travmaları da ele alır.

Giriş bölümünde epigenetikten kısaca söz edilmesine rağmen, yaklaşımı öncelikle psikanalitiktir. Galit Atlas, Sigmund Freud’a atıfta bulunur ve bilinçdışı ya da ölüm içgüdüsü gibi kavramlara değinir. (Serbest) çağrışım yöntemi de bir rol oynar – ve sonuç olarak bazen deneyimsiz okuyucuya biraz kasıtlı gelebilir.

Örneğin, Alice adlı bir hastanın annesinin yetmişine yakın olmasına rağmen “saçlarını hâlâ küçük bir kız gibi iki uzun at kuyruğu yaptığı” dediği aktarılır. Galit, bu bariz çocuklaştırmadan çok şey çıkarıyor, ancak nedeni oldukça sıradan da olabilir: birkaç sayfa önce anne bir “hippi” olarak tanımlanıyordu. Ve uzun örgüler hippiler için alışılmadık bir durum değil.

Kırmızı Başlıklı Kız’dan İsrail’e Kapaklar


Başka bir yerde, bağlantı, bir hastanın odadan çıkmak üzere olduğu bir rüyadan, “dışarı çıkması” ve onun eşcinselliği ile veya ailesi tarafından “düşürülen” bir adam ile gerçek düşüş, kendi kızının “durumu”. Öte yandan, bu tür çağrışım zincirleri, dilin bilinci nasıl şekillendirdiği hakkında düşünmeyi teşvik eder.

Kitabı okumak başka şekillerde de teşvik edicidir. Seçilen örneklerin çeşitliliği nedeniyle, kişinin kendi deneyimleriyle temas noktalarını bulması kolaydır; bu deneyimler mutlaka travmatik olmayabilir, ancak yine de bilinçsiz bir etkiye sahip olabilir.

Berlinli çocuk psikiyatristi: Çocuklar arasında şiddet nasıl önlenir?

Berlinli çocuk psikiyatristi: Çocuklar arasında şiddet nasıl önlenir?
  • hisseler
Ayrıca Atlas, okuma akışını kesintiye uğratmadan öykülerini kuramsal, tarihsel ve kültürel bir bağlama oturtuyor. Ve böylece, neredeyse gelişigüzel bir şekilde, “radyoaktif travma”, Kırmızı Başlıklı Kız masalının ilk biçimleri ve İsrail’in dış savaşlar ve iç çatışma hatlarıyla karmaşık tarihi gibi kavramlar öğrenilir.

Atlas’ın kitabı, kalıtsal travma konusunda farkındalık yaratarak bir bireydeki bazı iç çatışmaların çözülebileceğini veya en azından zayıflatılabileceğini etkileyici bir şekilde gösteriyor. Bir noktada “Işığı açar açmaz iblisler ortadan kaybolma eğilimindedir” diyor. Ve “Duygusal Miras” gerçekten aydınlatıcı olabilir.

Galit Atlas: Duygusal Miras. Bir terapist, vakaları ve aile travmasının üstesinden gelmek. Dumont, Köln 2023. 256 sayfa, 24 Euro