Eğitimde Bastırma Nedir ?

Sohret

Global Mod
Global Mod
Eğitimde Bastırma Nedir?

Eğitimde bastırma, öğrencilerin zihinsel ya da duygusal olarak bastırıldıkları, kendilerini ifade etmekte zorlandıkları veya içsel dürtülerini ya da düşüncelerini gizlemeye çalıştıkları durumu tanımlar. Bu olgu, öğrencilerin sadece dışsal etkilerle değil, aynı zamanda içsel korku, utanma veya sosyal beklentilerle şekillenen davranışlarını içerir. Bastırma, çocuklukta ya da ergenlikte gelişen, okul ortamında daha belirgin hale gelen bir psikolojik mekanizmadır.

Eğitimde bastırma, öğrencinin doğal öğrenme sürecini engelleyebilir. Öğrenciler, öğretmenlerinin veya arkadaşlarının beklentileri doğrultusunda kendilerini kısıtlayabilir, özgün fikirlerini dile getirmekte zorlanabilir ve bu da onların potansiyellerinin tam olarak ortaya çıkmasını engeller.

Eğitimde Bastırmanın Nedenleri Nelerdir?

Eğitimde bastırma, çeşitli faktörlerden kaynaklanabilir. Bu faktörlerden bazıları şunlardır:

1. **Aile ve Toplum Baskıları**: Bazı aileler, çocuklarının belirli bir başarı seviyesine ulaşmalarını bekler ve bu baskı, çocukta bastırma davranışını tetikleyebilir. Aile içinde alınan eğitim tarzı ve sosyal çevre de bu baskıların şiddetini belirler.

2. **Okul Ortamı ve Öğretmen Etkisi**: Okulda öğrencilere yüklenen akademik başarı beklentisi veya öğretmenlerin tutumu, öğrenciler üzerinde baskı oluşturabilir. Sert ve katı disiplin uygulamaları, öğrencinin özgüvenini zedeleyebilir ve baskı altında kalmasına yol açabilir.

3. **Sosyal ve Psikolojik Faktörler**: Öğrenciler, arkadaş gruplarında dışlanma korkusu, sosyal kabul edilme isteği veya toplumsal normlara uygunluk gibi faktörler nedeniyle düşüncelerini ve duygularını bastırabilirler.

4. **Kendi Beklentileri ve Korkuları**: Bazı öğrenciler, kendilerine yönelik yüksek başarı beklentilerinin farkında oldukları için başarısız olma korkusu yaşayabilir ve bu durum içsel bir baskıya dönüşerek bastırma davranışlarını tetikleyebilir.

Bastırmanın Eğitimdeki Etkileri Nelerdir?

Eğitimde bastırma, hem bireysel hem de toplumsal düzeyde birçok olumsuz etkiye yol açabilir. Bu etkiler şunları içerebilir:

1. **Düşük Özsaygı ve Güvensizlik**: Bastırılmış bireyler, kendilerine güvenmeyebilir, sosyal ortamlarda rahat davranmakta zorlanabilirler. Bu da düşük özsaygıya ve kendilik algısının bozulmasına yol açabilir.

2. **Yaratıcılık ve Özgünlük Eksikliği**: Bastırılmış bireyler, düşüncelerini ifade etmekte zorlandıkları için yaratıcı çözümler üretemeyebilirler. Bu durum, öğrenme süreçlerinin engellenmesine ve öğrencinin potansiyelinin ortaya çıkmamasına yol açar.

3. **Duygusal ve Psikolojik Sorunlar**: Eğitimde bastırma, zamanla duygusal sorunlara neden olabilir. Depresyon, kaygı bozuklukları ve sosyal fobi gibi psikolojik rahatsızlıklar, uzun süreli bastırma durumlarıyla ilişkilidir.

4. **İletişim Zorlukları**: Bastırma davranışları, öğrencinin kendisini doğru bir şekilde ifade etmesini engeller. Bu, özellikle grup çalışmaları ve sınıf içi iletişimde sorunlar yaratabilir.

Eğitimde Bastırma Nasıl Önlenir?

Bastırma, eğitimde olumsuz sonuçlar doğurabileceği için, bu durumu önlemek için çeşitli yaklaşımlar ve stratejiler kullanılabilir:

1. **Öğrencilerin Duygusal İhtiyaçlarına Duyarlılık**: Öğretmenler, öğrencilerin duygusal ihtiyaçlarına duyarlı olmalı, onlara güvenli bir ortam sunmalıdır. Öğrencilerin kendilerini ifade edebileceği bir sınıf atmosferi oluşturulmalıdır.

2. **Aile Desteği ve İletişim**: Ailelerin eğitim sürecine aktif katılımı, çocukların üzerindeki baskının hafifletilmesine yardımcı olabilir. Aileler, çocuklarına başarı baskısından ziyade, özgür düşünceyi teşvik edici bir yaklaşım sergileyebilir.

3. **Yaratıcı Öğrenme Yöntemleri**: Eğitimde, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve özgün düşünme becerilerini kullanabilecekleri çeşitli öğrenme teknikleri benimsenmelidir. Grup çalışmaları, tartışmalar ve proje bazlı öğrenme gibi yöntemler, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini teşvik eder.

4. **Pozitif Geri Bildirim ve Destek**: Öğrencilere sürekli olumlu geri bildirim sağlanmalı ve başarıları ödüllendirilmelidir. Bu, öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini artırır ve bastırma davranışlarını engeller.

Eğitimde Bastırma ve Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki Nedir?

Eğitimde bastırma, doğrudan öğrenci başarısını etkileyen bir faktördür. Bastırma, öğrencilerin potansiyellerini tam anlamıyla kullanmalarını engeller. Özgüven eksikliği ve yaratıcı düşünme becerilerinin zayıflaması, öğrencilerin sınıf içindeki performanslarını olumsuz yönde etkiler. Bu durum, öğrencinin akademik başarı düzeyinin düşmesine yol açabilir.

Bastırma ile İlgili Sık Sorulan Sorular

1. **Bastırma nedir?**

Bastırma, bireyin düşüncelerini, duygularını ya da dürtülerini bilinçli olarak engellemesi veya gizlemesidir. Bu psikolojik mekanizma, çocukluk döneminden itibaren gelişebilir ve eğitim sürecinde kendini daha fazla gösterebilir.

2. **Bastırma eğitimde nasıl bir sorun yaratır?**

Bastırma, öğrencilerin kendilerini özgürce ifade etmelerini engeller, bu da onların yaratıcılıklarını ve özgüvenlerini zedeler. Sonuç olarak, öğrenme sürecinde verimliliğin düşmesine ve öğrencinin duygusal bozukluklar yaşamasına neden olabilir.

3. **Eğitimde bastırma nasıl önlenir?**

Öğrencilerin duygusal ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak, güvenli bir öğrenme ortamı sağlanmalı, aile desteği artırılmalı ve yaratıcı öğretim yöntemleri kullanılmalıdır.

Sonuç

Eğitimde bastırma, öğrencilerin öğrenme süreçlerini olumsuz etkileyen önemli bir psikolojik engeldir. Bu durum, öğrencilerin potansiyellerini tam olarak kullanmalarını engeller ve uzun vadede psikolojik sorunlara yol açabilir. Eğitimciler, öğrencilerin kendilerini rahatça ifade edebileceği ortamlar yaratmalı, aileler ise çocuklarının duygusal ihtiyaçlarına duyarlı olmalıdır. Bastırma, doğru stratejilerle önlenebilir ve öğrencilerin daha sağlıklı bir eğitim deneyimi yaşamaları sağlanabilir.